ÚDRŽBA PNEUMATIKY
VHODNÉ OBUTÍ VOZU
Při nákupu pneumatik je nutné dodržet rozměr, zátěžový a rychlostní index uvedený ve velkém technickém průkaze Vašeho vozu. Je- li uvedeno rozměrů více, nezapomeňte dodržet vyhlášku - tzn. na celém voze použít pneumatiky stejného rozměru a konstrukce a na jedné nápravě pneumatiky shodného dezénu a výrobce. Také je nutno zvolit pneumatiky dle kategorie vozidla, režimu použití (městský, regionální, dálkový,...), stylu jízdy, počtu ujetých km/rok, atd...
KDY JE TŘEBA VYMĚNIT PNEUMATIKY
Hlubší dezén znamená lepší přilnavost. Zatímco stanovená minimální hloubka dezénu v EU činí 1,6 mm pro letní provoz (asi šířka zápalky), firma Bridgestone doporučuje výměnu vašich pneumatik mnohem dříve. Každá hloubka pod 3 mm - v případě zimních pneumatik 4 mm - může vážně ohrozit výkon a bezpečnost.
Kontrola hloubky dezénu:
- pomocí speciálního měřidla hloubky dezénu
- na všech čtyřech pneumatikách
- v každé hlavní drážce
- v nejméně dvou bodech podél drážky
- pomocí indikátoru opotřebení dezénu na vašich pneumatikách
- pomocí samostatného indikátoru hloubky 4 mm na zimních pneumatikách
Zákonný limit pro letní pneumatiku je 1,6 mm a je dosažen, když je pneumatika sjeta na úroveň indikátoru opotřebení běhounu v hlavních drážkách.
Zákonný limit pro zimní pneumatiku je 4 mm a je dosažen, když je pneumatika sjeta na úroveň indikátoru opotřebení běhounu v hlavních drážkách.
HUŠTĚNÍ PNEUMATIK
Udržování správného tlaku v pneumatikách je důležité jak pro bezpečnou jízdu, tak pro spotřebu paliva vašeho vozu. Protože se tlak v pneumatikách časem přirozeně snižuje, musíte je pravidelně dohušťovat. Správný tlak v pneumatikách pro vaše vozidlo najdete v návodu k použití a ve většině případů buď pod krytem víčka nádrže, na vnitřní straně dveří nebo v přihrádce. Uvědomte si, že správné hodnoty tlaku jsou často jiné pro přední a zadní pneumatiky a jsou vyšší pro plně naložené vozidlo.
SEŘÍZENÍ GEOMETRIE NÁPRAV
Seřízení geometrie náprav na Vašem voze doporučujeme provádět alespoň jednou ročně, v případě vyšší třídy aut při každé výměně pneumatik. Pravidelnou kontrolou geometrie náprav se vyhnete nepravidelnému nebo abnormálně rychlému opotřebení pneumatik, prodloužíte tím samotnou životnost pneumatik, dosáhnete ideálních jízdních vlastností Vašeho vozu, minimalizujete namáhání mechanických dílů podvozků a zpravidla včas odhalíte vady mechanických dílů na podvozku Vašeho vozu.
Kontrolujte tlak ve vašich pneumatikách:
- když jsou vaše pneumatiky studené
- nejméně jednou za měsíc
- před dlouhými cestami
- při převážení těžkých nákladů
KONTROLA POŠKOZENÍ NEBO NEPRAVIDELNÉHO OPOTŘEBENÍ
Vaše pneumatiky jsou vyrobeny tak, aby vydržely hrubé zacházení. Ale nejsou nezničitelné. Špatná geometrie podvozku Vašeho vozu, dlouhodobé podhuštění nebo přehuštění a špatný stav silnic mohou způsobit poškození, které výrazně zkrátí životnost vašich pneumatik. V každém případě firma Bridgestone doporučuje výměnu pneumatik starších než 10 let.
Pravidelně kontrolujte:
- nerovnoměrné opotřebení (na obou stranách pneumatiky)
- zářezy, natržená místa, trhliny nebo vyboulení na boční stěně
- poškození nárazem, obzvláště po jízdě na hrubém povrchu
- kameny nebo jiné ostré předměty, zachycené v pneumatice
- poškození ráfků (které mohou potom poškodit Vaše pneumatiky)
- stárnutí pneumatik
LEPŠÍ PNEUMATIKY VZADU
Zkušenosti ukazují, že se pneumatiky opotřebovávají různým tempem. Renomovaný německý autoklub ADAC doporučuje montáž nových pneumatik na zadní nápravu a méně opotřebený pár na nápravupřední. Jízdní testy dokazují, že přilnavost zadních pneumatik je životně důležitá pro směrovou stabilitu. Navíc pokud praskne zadní pneumatika, vede to obvykle k nekontrolovanému smyku. Ztráta záběru na přední nápravě na druhou stranu znamená, že vozidlo pokračuje ve skluzu po přímce. To samozřejmě není příliš příjemné, nicméně je to mnohem méně nebezpečné.
Nestejné opotřebení pneumatik je především problém vozidel s předním náhonem, protože v takovém případě působí dohromady síly řízení, brzdění a pohonu . ADAC doporučuje tento problém neutralizovat záměnou předních a zadních pneumatik každých cca 10 000 kilometrů. To znamená, že se všechny pneumatiky opotřebují stejnoměrně, a mohou být následně vyměněny najednou.
VYVÁŽENÍ PNEUMATIK
Vyvažování pneumatik je důležité pro potlačování vibrací, pomáhá zabraňovat opotžebení pneumatik a mechanických dílů podvozku vozu.
VÝMĚNA VENTILU
Vzduchový ventil je velmi důležitou součástkou přispívající k vzduchotěsnosti pneumatiky. Vlivem odstředivé síly se vzduchový ventil neustále opotřebovává (při 100 km rychlosti působí na ventil odstředivá síla rovnající se hmotnosti až 1,7 kg). Proto doporučujeme provést při každé výměně pneumatik i výměnu ventilu.
SKLADOVÁNÍ PNEUMATIK
Doporučení organizace E.T.R.T.O. pro skladování zahrnují následující pokyny:
- Místnost pro skladování by měla být chladná, suchá a mírně větraná.
- Měla by být chráněna před slunečním zářením a silným umělým osvětlením.
- Teplota skladování by měla být nižší než 35 °C.
- Ve skladovacích prostorách by neměla být žádná zařízení produkující ozón.
- Ve skladovacích prostorách by neměla být žádná rozpouštědla, paliva, chemikálie, kyseliny, dezinfekční prostředky a podobné látky.
- Pneumatiky by měly být skladovány volně bez pnutí, tlaku nebo jiných deformací.
- Pro krátkodobé uložení mohou být pneumatiky stohovány vodorovně jedna na druhé. Pro dlouhodobé skladování by měly být pneumatiky uloženy svisle v jedné vrstvě v policích.